Opracowywanie analiz stanu BHP
Podstawy prawne przeprowadzania ocen stanu BHP:
- obowiązek przeprowadzania oceny stanu BHP jest konsekwencją postanowień art. 207 Kodeksu pracy, który nakłada na pracodawcę obowiązek ochrony zdrowia i życia pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki,
- obowiązek przeprowadzania co najmniej raz w roku oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy nakłada także art. 237 Kodeksu pracy, zobowiązując do tych działań organy założycielskie sprawujące nadzór nad przedsiębiorstwami i innymi jednostkami organizacyjnymi, zarówno państwowymi jak i samorządowymi,
- opracowanie oceny stanu BHP jest możliwe tylko na podstawie przeprowadzonej rzetelnej kontroli i analizy stanu BHP.
Zakres analizy stanu BHP:
W praktyce analiza i ocena stanu BHP obejmuje m.in. poniższe zagadnienia:
- analiza stanu wypadkowości przy pracy,
- ilość i rodzaje chorób i schorzeń zawodowych,
- profilaktyczna ochrona zdrowia,
- stan bezpieczeństwa przy stosowaniu materiałów szkodliwych i niebezpiecznych,
- przestrzeganie norm dotyczących poziomów NDN i NDS na stanowiskach pracy,
- ocena warunków pracy i narażenia zawodowego pracowników,
- stan techniczny budynków, maszyn, urządzeń, narzędzi i wyposażenia,
- stan BHP na stanowiskach pracy,
- stan bezpieczeństwa w transporcie i magazynowaniu,
- stan bezpieczeństwa przy pracach szczególnie niebezpiecznych lub wymagających asekuracji,
- stan BHP pracowników wykonujących pracę zmianową i pracujących w nocy,
- stan przestrzegania przepisów o ochronie zdrowia kobiet, młodocianych i niepełnosprawnych,
- stan szkolenia BHP,
- wyposażenie pracowników w odzież robocza i sprzęt ochrony indywidualnej,
- stan pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych,
- stan bezpieczeństwa pożarowego,
- realizacja zaleceń wynikających z kontroli wewnętrznych stanu BHP,
- realizacja nakazów i zarządzeń wydanych przez kontrole zewnętrzne,
- wnioski wynikające i prowadzonych konsultacji problematyki BHP z przedstawicielami pracowników,
- zmiany wprowadzone w przepisach prawnych BHP i instrukcjach,
- realizacja planu poprawy warunków pracy,
- wnioski i propozycje działań.
Przygotowanie dokumentacji do przeprowadzenia analizy stanu BHP:
W celu opracowania analizy stanu BHP należy zebrać informacje zawarte, miedzy innymi w:
- rejestrze wypadków przy pracy,
- rejestrze chorób zawodowych,
- wynikach pomiarów czynników szkodliwych na stanowiskach pracy,
- kartach oceny ryzyka zawodowego,
- protokołach kontroli stanu BHP przeprowadzonej przez służbę BHP,
- zaleceniach Społecznej Inspekcji Pracy,
- protokołach kontroli instytucji zewnętrznych np. Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Straży Pożarnej, Urzędu Dozoru Technicznego i innych organów kontroli państwowej,
- protokołach posiedzeń Komisji BHP,
- planie poprawy warunków BHP (jeśli został opracowany).
Skontaktuj się z nami
Administratorem Pani/Pana danych osobowych (dalej: „Administrator”) jest Grzegorz Kłunduk prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Konsultingowe AGM Grzegorz Kłunduk (42-674 Zbrosławice, ul. Morcinka 14), zarejestrowane w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, NIP: 6481984667, REGON: 276415939 oraz Przedsiębiorstwo Konsultingowe AGM Sp. z o.o. NIP: 6482798837, REGON: 385848588, KRS: 0000835694.
Z Administratorem można się kontaktować pisemnie, za pomocą poczty tradycyjnej na adres: ul. Handlowa 2 lub drogą e-mailową pod adresem: agm@agm-konsulting.pl
Z Administratorem można się kontaktować pisemnie, za pomocą poczty tradycyjnej na adres: ul. Handlowa 2 lub drogą e-mailową pod adresem: agm@agm-konsulting.pl