Zakaz odpoczynku w kabinie: kierowca nie musi posiadać rachunku za hotel
Komisja Europejska uważa, że inspektorzy nie powinni wymagać dodatkowych dokumentów, które nie są przewidziane w przepisach UE (takich jak rachunki hotelowe) w celu potwierdzenia spełnienia przez kierowców obowiązku cotygodniowego odpoczynku, ponieważ wykracza to poza zakres dokumentów, jakie kierowca jest zobowiązany posiadać w pojeździe.
Podkomitet Generalny Inspekcji Transportu Lądowego Ministerstwa Rozwoju Inspekcji Transportu Lądowego Ministerstwa Rozwoju opracował w marcu 2018 roku Protokół postępowania skierowany do inspektorów ruchu drogowego mający ułatwić kontrolę przestrzegania odpoczynku tygodniowego w kabinie, postanawiając, że w sytuacji, gdy „w zaparkowanym pojeździe znajduje się kierowca następuje sprawdzenie przestrzegania obowiązku cotygodniowego odpoczynku do tego momentu”, jeśli kierowca odbywa przerwę trwającą co najmniej 45 godzin w tym przypadku musi wykazać, gdzie spędził czas przerwy. Jednak Komisja Europejska uważa, że inspektorzy nie mogą wymagać rachunków hotelowych od kierowców, w celu potwierdzenia, czy spełnili obowiązek cotygodniowego odpoczynku.
W związku z tym Komisja Europejska przygotowuje notatkę z wytycznymi skierowaną do wszystkich państw członkowskich, w której ustalone zostaną kryteria jakich należy przestrzegać podczas kontroli zakazu odpoczynku w kabinie i sprawdzania przestrzegania przepisów rozporządzenie europejskiego 651/2006 w sprawie okresów prowadzenia pojazdów i odpoczynku.