Co to jest ISO?
Organizacja – co to jest ISO?
ISO to skrót pochodzący z języka angielskiego International Organization for Standarization. W wolnym tłumaczeniu można powiedzieć, że to Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, czy standaryzacji. Tak więc co to jest ISO w prostym tłumaczeniu? To realna organizacja, która działa na skale światową z siedzibą w Szwajcarii, a konkretnie w Genewie.
Co to jest ISO i czym się zajmuje? ISO zajmuje się ustalaniem i opisywaniem konkretnych norm, standardów dla usług, systemów zarządzania i produktów. Z założenia taka standaryzacja ma ułatwiać globalną wymianę handlową. Tak aby każdy miał te same określone standardy i według nich mógł postępować. Standardy ustalone przez ISO można nazwać normalizacją procedur czy określonych czynności.
W jakim celu ustalono takie standardy?
Oprócz ogólnego usprawnienia handlu międzynarodowego, bierze się również pod uwagę takie aspekty jak:
- udoskonalenie metod produkcji;
- próba ujednolicenia zachodzących procesów jak i wytwarzanych produktów;
- regulacja aspektów takich jak: ochrona środowiska, bezpieczeństwo, ochrona zdrowia itp.
Nazwa organizacji i standardu?
W pewnym sensie nazewnictwo w tym przypadku dla laików może być nieco mylące, dlatego warto wyszczególnić pewne aspekty. A więc nazwa ISO, jak wspomniano wyżej pochodzi od nazwy własnej czyli organizacji, ale uwaga! Standardy, które zostały wprowadzone również zawierają w sobie nazwę i liczbę konkretnej normy.
Łatwiej jest wytłumaczyć to na przykładzie, więc gdy mówimy o ISO przeważnie mamy już na myśli konkretny standard, tak jak w przypadku ISO 9001. Czyli ten Standard Zarządzania Jakością to nazwa organizacji i numer standardu, właśnie w taki sposób określane są wszystkie normy.
Standardy ISO
Fizycznie ISO to nic innego jak opracowana i opisana przez organizację dokumentacja. Oczywiście opisy standardów zostały sporządzone przez ekspertów z danych dziedzin, dzięki czemu normy są dopasowane do konkretnych potrzeb przedsiębiorców. Natomiast istnieją również normy, które zastosować można w każdym sektorze. Między innymi wyżej wymienione ISO 9001 jest jedną z takich norm o charakterze ogólnym.
Normy ISO są w odpowiedni sposób posegregowane i tak można wyróżnić poszczególne serie odpowiadające za dane sektory:
- seria 9000, dotyczy systemu zarządzania jakością;
- seria 14000, określa system zarządzania środowiskiem;
- seria 18000, rozporządza o systemach bezpieczeństwa i higieny pracy;
- seria 27000, rozprawia o systemie zarządzania bezpieczeństwem informacji;
- seria 28000, opisuje zasady związane z systemami zarządzania bezpieczeństwem w łańcuchu dostaw.
Kto za to odpowiada?
W Polsce organizacją, która odpowiada za działania standaryzujące jest Polski Komitet Normalizacyjny czyli w skrócie PKN. Od lat ’40 komitet jest członkiem ISO, co również zobowiązuje do opracowywania standardów i ich wdrażania.
Do zadań PKN należy między innymi:
- zorganizowanie i nadzorowanie procesu opracowywania i rozpowszechniania standardów;
- reprezentacja kraju w tym sektorze;
- nadzór nad wprowadzaniem i wycofywaniem dokumentów.
Co to jest ISO i co mi daje?
Wdrożenie standardów ISO przynosi przedsiębiorcy różne korzyści, które są oczywiście uzależnione od wybrania konkretnego standardu i specyfikacji firmy. Natomiast można powiedzieć, że są ogólne korzyści wynikające z wprowadzenia norm ISO, które można znaleźć również w naszej ofercie:
- Wewnętrzne:
- uporządkowanie, przejawiające się w racjonalizacji i przejrzystości procesów,
- podniesienie jakości wyrobów i usług,
- wzrost efektywności działań,
- uproszczone procedury wdrażania nowo zatrudnionych pracowników,
- usprawnienie obiegu informacji – niezbędne do szybkich i trafnych decyzji,
- jasny podział kompetencji i odpowiedzialności,
- zapewnienie terminowych i stałych dostaw,
- przystosowanie systemu organizacji do jeszcze lepszego zarządzania,
- zmniejszenie kosztów niezadowalającej jakości i wskazanie źródeł ich powstawania,
- zmniejszenie liczby popełnianych błędów.
- Zewnętrzne:
- lepsze postrzeganie jakości wyrobów i usług przez klientów oraz wzrost ich satysfakcji,
- poprawa renomy firmy i umocnienie jej pozycji wśród firm konkurencyjnych,
- korzyści marketingowe,
- poprawa współpracy z dostawcami,
- ustalenie przyczyn zgłaszania reklamacji oraz stopniowa ich eliminacja,
- spełnienie wymagań stawianych przez klientów i wzrost wiarygodności firmy,
- osiągnięcie pewniejszej pozycji na rynku,
- zwiększenie sprzedaży przy obniżonych kosztach operacyjnych,
- międzynarodowe uznanie systemu, a co za tym idzie, korzystniejsze warunki zawierania umów i negocjowania cen,
- lepszy wizerunek firmy.
Dzięki temu artykułowi już wiesz co to jest ISO! Zapraszamy do zapoznania się z ofertą szkoleń ISO.