
Spis substancji niebezpiecznych
Zgodnie z art. 221 § 2 Kodeksu pracy, aby w zakładzie prac można było stosować substancje niebezpieczne, mieszaniny niebezpieczne, substancje stwarzające zagrożenie lub mieszaniny stwarzające zagrożenie trzeba posiadać aktualny spisu substancji niebezpiecznych i mieszanin oraz karty charakterystyki, a także opakowania zabezpieczające przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem.
Ustawodawca jednak nie określił jak powinien wyglądać wzór takiego spisu. Poniżej zatem został przedstawiony przykładowy wzór spisu substancji niebezpiecznych.
Wykaz substancji niebezpiecznych wzór:
Lp. | Nazwa
substancji / mieszaniny |
Klasyfikacja
substancji/mieszaniny (kategoria zagrożenia, zwroty H) |
Składniki niebezpieczne | Nr indeksowy WE lub CAS | Miejsce stosowania | Data | |
rozpoczęcia stosowania | zakończenia stosowania | ||||||
1. | AHD 1000 – płyn do dezynfekcji skóry przed zabiegiem | Klasyfikacja (ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1272/2008)
H225 – Wysoce łatwopalna ciecz i pary. H319 – Działa drażniąco na oczy |
Etanol | Numer CAS:
64-17-5
Lub
Numer WE: 200-578-6
|
Gabinety lekarskie | 01.02.2019 | – |
Proponowany wzór pozwala w szybki sposób ustalić zagrożenie i składniki, które zawiera dana substancja. Wszystkie informacje zawarte są w karcie charakterystyki danego produktu:
- nazwa substancji/mieszaniny:
podsekcja 1.1: Identyfikator produktu
podsekcja 1.2: Istotne zidentyfikowane zastosowania substancji lub mieszaniny oraz zastosowania odradzane
- Klasyfikacja substancji/mieszaniny:
Sekcja 2: Identyfikacja zagrożeń
- Składniki niebezpieczne oraz Nr ineksowy WE lub CAS
Sekcja 3: Skład/informacja o składnikach
- Miejsce stosowania – wg potrzeb zakładu
- Data rozpoczęcia i zakończenia stosowania substancji – wg potrzeb zakładu
Ponadto zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ogólnych przepisów bhp pracodawca jest obowiązany informować pracowników o właściwościach fizycznych, chemicznych i biologicznych stosowanych w zakładzie pracy materiałów, półfabrykatów i wyrobów gotowych oraz o stopniu ich szkodliwości dla zdrowia pracowników, a także o sposobach bezpiecznego ich stosowania oraz postępowania z nimi w sytuacjach awaryjnych.