Pozwolenia i zezwolenia w gospodarce odpadami w 2019 roku zgodne z nowelizacją ustawy o odpadach
Do 4 września 2019 r. wszystkie podmioty wytwarzające, zbierające i przetwarzające odpady bezwzględnie muszą:
– złożyć wnioski o zmianę dokumentacji odpadowej: zezwoleń na zbieranie lub przetwarzanie odpadów, pozwoleń na wytwarzanie odpadów uwzględniających zbieranie lub przetwarzanie odpadów, pozwoleń zintegrowanych uwzględniających w/w zezwolenia,
– skompletować pełną dokumentację, która umożliwi bezproblemowe kontynuowanie prowadzenia działalności (m.in. opinię komendanta PSP, WIOŚ, określić zabezpieczenia finansowe),
– na nowo zorganizować pracę w firmie uwzględniając zmienione zasady wprowadzone nowelizacją ustawy z 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw – dozwolone będzie magazynowanie odpadów tylko przez 1 rok, w połowie ilości określonej w zezwoleniu.
We wniosku tym powinny zostać wskazane parametry w zakresie m.in. maksymalnej masy odpadów, pojemności obiektu czy instalacji oraz formy i wysokości zabezpieczenia roszczeń.
Wniosek, poza określeniem miejsca magazynowania oraz dokonywanego zabezpieczenia, powinien zawierać szereg załączników. Wśród nich m.in. operat przeciwpożarowy, określone oświadczenia posiadacza odpadów, uzgodnienia z odpowiednimi organami straży pożarnej czy decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
Niezłożenie wniosku, o którym mowa wyżej, przewidzianego w art. 14 wspomnianej nowelizacji, grozi wygaśnięciem decyzji uprawniającej do gospodarowania odpadami!