Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem w placówce medycznej – spełnienie wymagań Ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta
Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta nakłada na podmioty wykonujące działalność leczniczą w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia obowiązek posiadania wewnętrznego systemu, który składa się z zasad, procedur, metod oraz opisów stanowisk pracy. System ten ma na celu zapobieganie występowaniu zdarzeń niepożądanych.
Ustawodawca zakłada, że podmiot leczniczy wdroży, będzie utrzymywał i usprawni System Wewnętrzny na podstawie oceny jego skuteczności oraz wyników badań opinii
i doświadczeń pacjentów.
System zarządzania jakością i bezpieczeństwem w placówce medycznej – elementy
Na podstawie dostępnych aktów prawnych możemy wyodrębnić elementy i czynności składające się na Wewnętrzny System:
- Wdrożenie rozwiązań służących identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych i zarządzaniu tym ryzykiem w ramach udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.
- Identyfikacja obszarów priorytetowych dla poprawy jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.
- Określenie kryteriów i metod potrzebnych do zapewnienia skutecznego nadzoru nad jakością i bezpieczeństwem udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.
- Okresowe monitorowanie wraz z oceną jakości i bezpieczeństwem udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.
- Monitorowanie zdarzeń niepożądanych.
- Zapewnienie dostępu do szkolenia służącego uzyskaniu i podnoszeniu kompetencji personelu w zakresie jakości i bezpieczeństwa udzielanych świadczeń.
- Prowadzenie badań opinii i doświadczeń pacjentów na podstawie ankiety.
Zgodnie z zapisami wspomnianej już ustawy, podmiot wykonujący działalność leczniczą w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia, jest zobowiązany do utworzenia Wewnętrznego Systemu do dnia 30 czerwca 2024 r.
W ramach naszych działań proponujemy Państwu:
- przeprowadzenie audytu placówki pod kątem stopnia spełnienia wymogów Ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta,
- opracowanie rozwiązań służących identyfikacji ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych,
- weryfikacja Regulaminu organizacyjnego placówki,
- przegląd, aktualizacja i uzupełnienie procedur sanitarno-higienicznych,
- przegląd placówki w zakresie przestrzegania standardów Rozporządzenia
o Ochronie Danych Osobowych (RODO) – weryfikacja procedur, - przygotowanie niezbędnych narzędzi do weryfikacji satysfakcji pacjenta (opracowanie wzoru ankiety),
- weryfikacja zakresów czynności w oparciu o aktualne wymagania prawne,
- opracowanie dokumentacji wymaganej Wewnętrznym Systemem określonej
w rozdziale 3 Ustawy z dnia 16 czerwca 2O23 r. o jakości w opiece zdrowotnej
i bezpieczeństwie pacjenta: