ISO 9001 w służbie zdrowia
Dla zadowolenia pacjentów z otrzymanych usług, satysfakcji pracowników z wykonywanej pracy, ograniczenia kosztów prowadzonej działalności, lepszego i bardziej efektywnego wykorzystania posiadanych zasobów materialnych, ludzkich, finansowych i wzrostu udziału w rynku. Zwiększenie udziału świadczeniodawcy w rynku usług jest potwierdzeniem zaufania do świadczonych przez nich wysokiej jakości usług medycznych. Wysoka jakość warunkuje skuteczną opiekę zdrowotną, zgodną z wymaganiami społecznymi.
Korzyści z funkcjonowania PN-EN ISO 9001:2015 w służbie zdrowia:
– w środowisku zewnętrznym
- dodatkowe punkty w konkursach ofert na zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych ogłaszanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia;
- prestiż;
- uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku usług medycznych;
- wzrost popytu na świadczone usługi medyczne;
- kreowanie wizerunku placówki służby zdrowia jako zdolnej do zapewnienia właściwej opieki pacjentom;
- promocja pozytywnego wizerunku placówki w świadomości lokalnej jako profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi.
– dla placówki służby zdrowia
- optymalizacja efektów ekonomicznych działalności placówki;
- usprawnienie wewnętrznego funkcjonowania placówki służby zdrowia;
- zgodność z wymaganiami prawnymi, wewnętrznym regulaminem placówki służby zdrowia;
- zaufanie kierownictwa do działania własnej organizacji.
– dla pracowników
- poprawa wydajności i jakości pracy pracowników;
- spadek fluktuacji kadr;
- pracownicy mają świadomość swojego miejsca w całej placówce służby zdrowia i wiedzą, jak ważnym są jego elementem;
- stałe podnoszenie kwalifikacji personelu.
dla pacjentów
- pacjent postrzegany jest jako nadrzędny odbiorca całego procesu leczenia, a nie jednorazowego odizolowanego działania;
- poprawa bezpieczeństwa i zadowolenia pacjenta;
- nastawienie wszystkich pracowników placówki służby zdrowia na identyfikowanie i spełnianie potrzeb i oczekiwań pacjenta;
- pacjent jest lepiej poinformowany o przysługujących mu prawach;
- poprawa relacji personel – pacjent.